lørdag 12. mars 2011

Min favoritt

Anette med bloggen Anettes hus har en utfordring om å vise en favoritt; et møbel, en gjenstand eller en detalj.
Hun har fått inn veldig mange flotte bidrag som du kan se inne på bloggen hennes. 

Jeg har vel egentlig flere favoritter men felles for de fleste av dem er at jeg har fått dem etter min bestemor, tingene jeg har fått etter henne vekker gode minner som jeg alltid vil bære med meg selv om hun nå er borte.
En veldig stor favoritt er Bestemors melkemugge, denne oppbevarte hun alltid melken sin i.


Jeg var nok ikke så veldig glad i bestemors melk, som kom rett fra kua og hadde et tykt lag med fløte på toppen, men hos bestemor fikk jeg bestandig kakao mens min lillesøster ville ha engelsk te, så bestemor fikk da i oss litt melk allikevel :)


Hun hadde også alltid havregryn, havrenøtter og riskåinnj (puffet ris) i skapet, og vi fikk velge hvilken sort vi ville ha med melk og sukker på. Her hadde vi også hver vår favoritt, min søster ville alltid ha havrenøtter mens jeg valgte riskåinnj, vi var rause med sukkeret og rørte det ikke så godt ut i melka, slik at vi kunne spise noen skjeer med halvsmeltet sukker til slutt, nam nam syntes vi den gang.


Rart å tenke på at denne mugga som til daglig står i ei hylle på kjøkkenet mitt til pynt (Her på besøk på syrommet), og av og til taes ned og fylles med tulipaner, er den samme som alltid stod på bordet ved de koselige måltidene hos bestemor. Jeg blir bare mer og mer glad for den.

3 kommentarer:

Sukkertøy for øyet sa...

...Nydelig mugge
Ekstra morro når man har arvet den, slik at man liksom har et forhold til den :)

Skjønn var den!

-Ida Susanne
(sukkertøy for øyet)

Hulda sa...

Skjønner at denne mugga er en av dine favoritter. Nydelig form og flott blomstermønster på den. Jeg har en hvit i akkurat denne fasongen. Den passer godt inn i miljøet ditt.

Har nettopp sett de flotte bildene fra syrommet ditt. Virkelig et herlig rom! Med så mange fine detaljer og ting. Kurvene er lekre. Virkelig vakkert hos deg!

Hilsen fra Hulda, Husfruas Memoarer.

Merete/Scrappeguri sa...

Nydelig mugge...det blir spesielt når det den er arvet.
Den er fin for seg selv, og ser for meg at den er flott til tulipaner.
Ha en fin søndag!